maandag 9 april 2012

Een hef frame


Wim Schermer – zelf in het bezit van een foldy car – schreef in mijn vorige post dat hij bezig was met een nieuwe constructie voor de Quest op de auto. Hij beschreef het geniale principe (zie aldaar) van een hefframe. Ik heb dit vandaag vertaald naar een aantal tekeningen. Die deel ik graag hieronder met jullie, omdat er dan vast de fraaiste oplossing uit voort komt. Ook heb ik een paar vragen.





In elk geval op de tekening hierboven zie je het uiteindelijke principe. Het plaatsen gaat op de volgende wijze:
  • Je rolt de Quest vanaf de grond op het hef frame;
  • in de U profielen van het hef frame zitten gaten waar de wielen deels “door heen vallen” en de fiets zit vast. De "gaten" worden bekleed met binnenband(?) om beschadiging aan de buitenbanden te voorkomen.
  • de Quest gaat op de handrem
  • Je tilt het hef frame aan de achterkant omhoog en rolt / schuift (met behulp van wieltjes aan de voorzijde) het hele frame in het dak frame.
  • Vervolgens borg je (borgpennen?) de twee frames aan elkaar vast.
  • Zet je de wielen vast met “sjorbandjes”
  • En zoef je naar je eindbestemming ;-)


Ik heb in elk geval een paar vragen.
  1. Zouden jullie in het dak frame ook uitsparingen maken voor de wielen?
  2. De wielen vast met sjorbandjes; is dat genoeg? Of moet er toch ook nog een sjorband om de fiets? Er welke sjorbandjes zijn het meest geschikt?
  3. Een hellingshoek van 30 graden om de Quest op het hefprofiel te rijden; is dat voor de fiets te overbruggen? Of is het wijzer en beter om er twee delen van te maken. Dus: - Het hef frame op de grond achter de auto; - de fiets er op; - voorkant op de auto tillen (wieltjes in de goot plaatsen) – naar achteren lopen; - achterkant er op schuiven. Dan moet de achterkant van het hefframe in elk geval ook wielen krijgen.
  4. Laatste vraag is een lekker domme vraag; hoe breed moet het U profiel zijn van het hefframe? Is 5 cm te breed? Of moet het 4,5 zijn? Ik heb Schwalbe Marathons voor (om wielen met brede velgen) en een Big Apple achter.  

Ben Wim al heel erg dankbaar en zie uit naar alle tips en verbetervoorstellen.




10 opmerkingen:

  1. Mooi idee. Echter ik ben eigenwijs of gewoon niet zuinig op mijn auto. Ik plaats de fiets op de auto en sjor hem aan de dakdragers (en op de vorige auto op de dakrails).

    Ik bescherm de banden, velgen en het dak met isoleerbuis. Dat zou je ook kunnen gebruiken?

    Is het idee dat je nu minder hoeft te tillen en hem alleen op de auto kan zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, en het klopt. Het lijkt me geweldig dat als mijn partner op de veluwe (of zo) wil lopen. We er samen naar toe rijden; ik haar op haar startplek afzet dan vervolgens naar haar finishplek rijd om de auto neer te zetten. En vervolgens Quest ik dan lekker naar huis :-) .

      Verwijderen
  2. Zelf geen auto of VM een paar vragen komen wel op:
    Hoe zwaar wordt het geheel incl. Quest of eender welke velomobiel? en kan de auto dat nog dragen?
    De constructie lijkt overigens op wat je op steeds meer fietsenstallingen op stations ziet, ga daar eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Quest weegt 36kgr. De constructie 10? 15 ? Dat mag het dak wel hebben volgens mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De huidige standaard glasvezel Quest weegt 34 kg. Vier aluminium profielen en dwarsprofielen wegen minder dan 10 kg. Zelfs de kleinste auto's, waaronder een Toyota Yaris, mogen 50 kg dakbelasting hebben.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op vraag 1: De inkeping lijkt mij vooral nuttig voor de fixatie in de schuine stand. In horizontale stand minder belangrijk. Zie ook het antwoord op vraag 2.

    Op vraag 2: Ik gebruik nylon pedaalriempjes voor Toe Clips, o.a. te krijgen bij Rose Versand (2 Euro per stuk). Zijn erg degelijk. Per wiel gebruik ik er twee. De voorste wielen zitten precies ter hoogte van de voorste dakdrager en worden ook hieraan gefixeerd. Zo kan de fiets niet verschuiven.

    Op vraag 3: Ik denk dat je jezelf in de weg loopt als je de voorkant van het frame in je eentje omhoog wilt tillen en op de auto wilt plaatsen. Een dertig graden hellingshoek lijkt mij trouwens ook erg groot. Dat haal je aan de voorzijde zeker niet en achter maar net. Bij een hoge auto heb je dus een erg lange constructie nodig.

    Op vraag 4: Mijn U-profiel is ruim 6 cm. De band hoeft echt niet klem te zitten om 'm goed gefixeerd te krijgen.

    Moet natuurlijk allemaal niet te zwaar worden... Maximaal gewicht voor op het dak is bij veel auto's maar 50 kg. Ben heel benieuwd wat het resultaat gaat worden.

    Succes,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een spanband over de fiets is niet nodig, geeft een grote kans op beschadigingen. Korte spanbanden door de wielen zijn genoeg. Bijvoorbeeld de banden die je bij veel buitensport zaken (Bever, Perry) kunt krijgen. Kabelbinders (ook de zwaardere) zijn niet geschikt.

    3: Fiets op een liggend frame zetten, dan frame+fiets aankoppelen en de achterkant optillen en inschuiven. 30° is erg steil, en geeft waarschijnlijk problemen. Liggend kan het in elk geval in je eentje.

    4. Als je een V-profiel neemt (lassen moet je toch al), dan is de breedte minder kritisch, en ben je altijd van de zijwaartse speling af. Het is wel handig om de steunen verstelbaar te maken. Elke velomobiel is net iets anders, vooral in de spoorbreedte. Ook de wielbasis kan anders zijn. V-profiel en vastsjorren is het meest flexibel. Geeft ook kleinere kans op schade aan de band.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor veel auto's geldt een maximum daklast, vaak er dan niet harder dan 100 km/uur mee gereden worden ivm. los scheuren van de bevestigings boutjes in het dak (soms m6, vaak M5) weet wat je doet als je > 80km/ uur wilt gaan rijden met een Quest op het dak ondanks de perfecte stroomlijn zou ik wel eens willen weten hoeveel kg afschuifkracht er op de voorste bevestigingsboutjes komt bij 100-120 km/uur
    BMW geeft max. snelheid op van 120 km/uur, Volvo 130 km/uur
    succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je zelf met een Quest 100 km/u zou kunnen rijden, dan is daar 1500 Watt voor nodig.
    Bij 100 km/u is de rolweerstand ongeveer 33%. Betekent dat er ongeveer 1000 Watt voor nodig is om de Quest met 100 km/u door de lucht te bewegen. Een M5 boutje heeft een treksterkte van 600 kg. De afschuifweerstand is nog veel hoger.
    Geen enkele zorg dus dat het niet sterk genoeg zou zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. Zelf rijd ik niet harder dan 90 met zo'n last op het dak. En inderdaad, maak zeker geen gebruik van (alleen) kabelbinders. Ik heb verhalen gehoord...

    Succes,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen